Význam navigace na webu

Navigace hraje velmi důležitou roli na každém, i sebemenším webu. Říká lidem, co na webu najdou a ukazuje, kudy se dostanou k hledaným informacím. A jelikož lidé hledají informace, služby či produkty, pak jsou struktura webu a navigace důležitým prvkem, ovlivňujícím úspěšnost webu.

Pro navigaci platí několik základních pravidel:

  1. Musí být opticky dobře výrazná,
  2. měla by být tam, kde ji uživatelé očekávají a
  3. měla by být jasná a srozumitelná.

Neexperimentujte ani s jejím umístěním ani s názvy položek menu. Lidé nechtějí přemýšlet, co se pod daným názvem skrývá a navigaci vůbec nebudou hledat jinde než v hlavičce webu či v postranních sloupcích. Vždy myslete nejprve na uživatele svého webu.

Podívejme se na několik konkrétních příkladů základního rozmístění navigace.

Všimněte si, že všechny uvedené weby dodržují základní schémata:

Typy navigace

Ptáte se proč? Lidé jsou na to prostě zvyklí. Takto má navigaci řešenu 90% všech stránek a lidé proto ihned vědí, kde ji hledat. A pokud ji na těchto obvyklých místech nenajdou, jsou zmatení. Musejí pak hledat jinde a mnohé to může odradit.

Pro příklad uvedu několik stránek z druhého pólu:

Jak jste se orientovali na těchto webech? Není nadto dodržovat zažité konvence a nač jsou uživatelé zvyklí.

Další příklady navigace

Zajímavé a přehledné řešení navigace formou katalogu najdete na:

Katalog Activa

Přehledné je rozdělení aut do kategorií, včetně podrobného filtrování podle hlavních kritétií na webu www.aaaauto.cz.

Navigace AAA Auto

Jak vidíte, i zde se vyplácí znalost vašich zákazníků a jejich potřeb. Budete-li vědět, co zajímá vaše návštěvníky, snadno jim pak přizpůsobíte váš web i jeho navigaci a lidé na něm budou rádi nakupovat a s potěšením se vracet.

A co třeba navigace podle účelu použití? Lze tak velmi efektivně usnadnit nalezení produktů na konkrétní problémy. Např. velmi často používaná u léků či doplňků stravy. Lze ji samozřejmě využít i v dalších oblastech.

Navigace dle použití

Vyhledávání

Všimli jste si, že velmi důležitou pozici zaujímá na každém webu vyhledávání? Bodejť by ne! Vždyť hledáte-li konkrétní výrobek na webu, čítajícím tisíce produktů, je právě vyhledávání nejrychlejší, nejkratší a nejpohodlnější cestou k tomuto výrobku. Velmi důležité však je, aby bylo interní vyhledávání spolehlivé a vracelo relevantní výsledky hledání. Proto musí prohledávat veškerý textový obsah na webu, nejen názvy výrobků či služeb, případně jejich hlavních kategorií.

Představte si, že máte jasný požadavek, chcete volně stojící lednici s hloubkou max. 45 cm, se 4 policemi a v barvě bordó. V praxi se velmi často stává, že lidé mají konkrétní požadavek a chtějí vybírat podle něj. Umožněte jim to. Tam kde to mí smysl, je velmi efektivní z hlediska uživatelů vyhledávání podle vybraných technických parametrů. Návštěvníkům to usnadní výběr výrobků, v případě, že mají jasnou představu o některých hlavních technických parametrech.

Řazení a filtrování

Další praktický příklad. Máte zcela jasnou představu, jakou značku pračky chcete koupit. A chcete ji koupit hned, nechcete čekat, až bude zboží někdy skladem. A rozhodující je také cena. V tomto případě efektivně využijete filtrování a řazení.
Filtrování na wevu elektrosvět.cz

Ihned vidíte výrobky vašeho výrobce, které jsou ihned k odběru, řazené vzestupně podle ceny.

Dalším zajímavým doplňkem může být filtr cenového rozpětí. Nechcete ty úplně nejlevnější výrobky, neboť dáváte přednost kvalitě, ale na druhou stranu nechcete zbytečně přeplácet. V tomto případě rádi oceníte možnost nastavit cenové rozpětí. Lze to s výhodou využít i třeba u zájezdů, či třeba notebooků:

Alza - filtrování dle ceny

Hned vidíte, jak se nám zúžil výběr, neboť původně se zobrazovalo 909 položek. Po nastavení limitu ceny, volbě Skladem a zvolení konkrétního výrobce jen 23! To se pak vybírá mnohem snadněji. Využitím parametrického hledání, pak počet zobrazených položek ještě zúžíte.

Řazení

Již jsme si ukázali, že důležité je také řazení výrobků. Ty lze řadit např. podle:

  • ceny
  • názvu
  • data přidání
  • data ukončení (aukce, burzy, inzerátu)
  • podle dalších specifických parametrů, podle nabízených produktů

Řazení výrobků podle parametrů

Další možnosti filtrování

Usnadnit návštěvníkům jejich výběr je hlavním vaším cílem. Je rozdíl, máte-li procházet 909 výrobků a z nich vybírat či projít jen dejme tomu 15 výrobků, předvybraných podle vašich představ. Proto je důležité vytvořit pohodlné filtrování výrobků podle důležitých parametrů. Těmi mohou být:

  • věk
  • velikost
  • pohlaví
  • barva
  • střih
  • rozměry
  • elektrické parametry
  • optické parametry
  • a mnoho a mnoho dalšího.

Vždy musíte vycházet z nabízeného sortimentu a jeho parametrů a z potřeb a požadavků vašich zákazníků.

Dynamické menu

V navigaci se vyhněte používání dynamického menu, které se samo schovává. I když je to na první pohled efektivní a zdánlivě taková navigace šetří místem, z hlediska uživatelů je špatně navržené a naprogramované dynamické menu zcela nepoužitelné a velmi mnoho lidí to odradí od dalšího procházení webu.

Komentáře nejsou povoleny.