Jak využít chybovou stránku

Chybová stránka je opomíjenou částí téměř každého webu. A můžu říci, že zcela neprávem. Vždyť i chybová stránka je součástí našeho webu a lidé se na ni mohou dostat, byť omylem, překlepem či jiným nedopatřením. A proto by měla být chybová stránka:

  • dostatečně informativní,
  • měla by návštěvníkům pomoci nalézt hledanou informaci či produkt,
  • nabídnout jiné řešení a ukázat cestu, kudy dále pokračovat na webu.

Není nic horšího než neexistující chybová stránka , která odradí většinu návštěvníků, kterým se zobrazí. Proč zbytečně ztrácet potencionální zákazníky, kteří se zajímají o vaše služby či produkty?

Jak by chybová stránky neměla vypadat?

  1. Návštěvníky zcela jistě odradí bílá stránka s informací Not Found.
    Chybová stránka - špatně
  2. Nikdy nepřesměrovávejte neexistující stránku na titulní či jinou stránku svého webu. Návštěvníci jsou pak zcela zmateni, stejně jako roboti vyhledávačů, kteří nedostanou informaci, že stránka neexistuje.
  3. Také se nesnažte vytvořit za každou cenu vtipnou chybovou stránku bez jakékoli pomocné informace, jak pokračovat na webu dále. Příklad takové stránky můžete nalézt např. zde:
    Neinformativní chybová stránka

Co by naopak měla chybová stránka obsahovat?

Správná chybová stránka by měla obsahovat některé důležité informace a další volitelné doplňkové údaje, možnosti procházení webu či přechod na konkrétní kategorie e-shopu. Mezi základní věci patří zejména:

  1. Vzhled by měl být rozhodně stejný jako mají ostatní stránky webu.
  2. Musí tam být informace, že nastala nějaká chyba a měly by tam být vyjmenovány možné příčiny této chyby.
  3. Vždy by tam měly být nastíněny další možné kroky, jak pokračovat dále, zejména tedy:
    • Odkaz na hlavní stránku webu
    • Odkaz na mapu webu nebo v případě méně rozsáhlých webů přímo výpis mapy webu, jako např. na tomto webu.
    • Neměl by tam chybět vyhledávací box.
  4. Vhodným doplněním je uvedení kontaktních údajů či odkaz na kontaktní údaje. Příkladem mohou být stránky:
  5. Určitě je velmi efektivní zobrazit hlavní sekce webu, jako například na webu Disney.com.
  6. Chybová stránka musí vždy vracet stavový kód 404!

Příklady zajímavých chybových stránek můžete nalézt na webu Smashing Magazine. Anebo další příklady na témže webu. Vždy se však snažte dodržet výše uvedená pravidla a poskytnout veškeré možné informace a cesty, které návštěvníkům pomohou nalézt na vašem webu, co hledali.

Na závěr bych rád uvedl příklad vítězné chybové stránky A/B testování, prováděné Anne Holland na webu Which Test Won. Podívejte se na kompletní výsledky testu a porovnání jednotlivých testovaných variant chybové stránky.

Správná chybová stránka

Tak co, jdete upravit chybovou stránku svého webu?

1 komentář u Jak využít chybovou stránku

  1. Jan Menšík napsal:

    Nevím jestli ukázka je ideální příklad chybové stránky. Nadpis „We’re Sorry“ má nulovou informační hodnotu. Vracet obecnou stránku 404 na detail produktu, který už nenabízím – zajimavý způsob, jak přijít o zákazníka.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>