S rozvojem internetu se vyvíjí také chování uživatelů na internetu. Lidé jsou více vzdělanější v používání internetu, nové technologie umožňují aplikovat nové funkce a lidé si zvykají stále rychleji na vyšší standardy online nakupování. Pokud chcete být úspěšní se svým e-shopem, musíte se přizpůsobit trendům a nárokům vašich návštěvníků.
Následuje krátké zamyšlení, co může ovlivnit nákupní rozhodování uživatelů internetu:
- Určitě nejdůležitějším kritériem je cena. A to nejen samotná cena výrobku, ale celková cena nákupu, včetně všech poplatků a dopravy. Snažte se minimalizovat provozní náklady a ceny zboží porovnávejte zejména na zbozi.cz, což je bezesporu nejpoužívanější zbožový vyhledávač. V březnu 2010 jej podle statistik netmonitoru navštívilo 1 713 601 reálných uživatelů. Ti shlédli 88 274 015 stránek.
Zbožové vyhledávače se stávají stále více populárnějšími zejména pro svoji přehlednost a jednoduchost. Uživatelé okamžitě vidí, které obchody prodávají zboží nejlevněji a současně i to, jak jsou tyto e-shopy hodnoceny provozovatelem. Z toho plyne, že byste neměli chybět se svým zbožím v žádném hlavním vyhledávači či porovnávači zboží. - Důležitým kritériem pro nakupování online je pohodlnost takového nákupu a neomezená dostupnost služby. Jinými slovy, lidé chtějí ušetřit svůj čas, vyhnout se frontám v nákupních centrech, nakupovat, kdy mají čas a především jednoduše a přehledně vybírat zboží podle svých představ. Myslete tedy na své návštěvníky a maximálně jim zjednodušte nakupování. Umožněte snadné porovnání zboží, řazení podle různých kritérií, či filtrování podle různých parametrů či výrobců. Lidé očekávají maximální komfort. Lidé chtějí porovnávat a vybírat podle různých kritérií, což jim velmi usnadní jejich volbu a rozhodování.
- Velmi důležitým kritériem je také dostupnost nabízeného zboží. Nabízejte jen takové zboží, které máte skladem, či jej můžete dodat ve velmi krátkém časovém horizontu. S dodací lhůtou 14 dnů opravdu neuspějete.
- Velmi důležité jsou informace o daném výrobku. Detailní popis výrobku se velmi často omezuje jen na výpis funkcí a přehled technických parametrů. Lidé však velmi ocení komentáře k výrobkům, či jejich hodnocení uživateli i samotným provozovatelem eshopu.
- Pro každý výrobek napište jedinečný popis, lišící se od stejných výrobků na desítkách jiných e-shopů.
- Určitě se vaše konverze zvýší, přidáte-li ke každému výrobku vlastní hodnocení, názor či zkušenost s používáním tohoto výrobku.
- Názory jiných jsou velme efektivním nákupním podnětem. Umožněte přidávat hodnocení, názory či komentáře k jednotlivým výrobkům.
- Pomozte lidem v jejich rozhodování a nabídněte jim pomocnou ruku formou co nejvíce dostupných informací. Umožněte stažení manuálu k danému výrobku ve formě PDF dokumentu.
- Stále více se začíná internetový uživatel ohlížet i na značku webu, jeho pověst a známost. Lidé jsou stále více ochotni připlatit si za nákup u renomovaného prodejce.
- Dbejte proto na svou dobrou pověst a snažte se o maximální publicitu, abyste se dostali do povědomí co nejširšího okruhu internetových uživatelů.
- Nezapomínejte na stránku O nás, která může mnohé návštěvníky přesvědčit k nákupu ve vašem e-shopu.
- Zásadně neskrývejte své kontakty. Působí to velmi nedůvěryhodně. Vždy uvádějte všechny možné a dostupné způsoby kontaktování. Ideálně uvádějte telefonní číslo na každé stránce webu, aby vás lidé mohli kdykoli kontaktovat se svými dotazy.
- Podívejte se na příklady některých úspěšných e-shopů:
Cena je určitě důležitá, ale mnohem důležitější je pověst a známost obchodu (jak je již napsáno v bodě 5).
Zejména u dražšího zboží uživatelé často raději zaplatí o něco vyšší cenu, když mají "jistotu", že zboží je opravdu skladem, mají blízko pobočku, reklamace jsou bez problémů atd. I některé z uvedených úspěšných obchodů na rovinu říkají, že se nesnaží být nejlevnější.